woensdag 8 september 2010

Vondsten met de metaaldetector


Door de jaren heen zijn zeer vele vragen om informatie bij het museum binnengekomen. Variƫrend van de 8 jarige Jasper die vraagt of we soms iets weten over de Tweede Wereldoorlog omdat hij een werkstuk moet maken voor school, tot aan een kunstenaar die foto's van slagvelden wil uitvergroten voor een kunstwerk met neonbuizen, of een onderzoeker die informatie zoekt over als man verklede vrouwen in het leger.
Tegenwoordig hebben we daar dan de vraagbaak voor op de website, en worden alle vragen en antwoorden netjes digitaal vastgelegd. Vroeger waren het handgeschreven briefjes, al dan niet vergezeld van tekeningen en foto's.
Een brief uit 1985 luidde als volgt (ingekort maar niet gewijzigd) :

"Toen ik wat aan het zoeken was met mijn metaaldetector op een terrein waar in de oorlog veel duitsers hebben gezeten, kreeg ik een signaal door, dat er wat lag. Dus wist ik dat ik daar moest graven en dat deed ik ook. Toen ik een eindje gegraven had kwamen er wat kogelhulsen naar boven (Natuurlijk niet allemaal tegelijk maar verspreid over zo'n 10 x 10 meter).
Nu komt mijn vraag: ik interesseer mij enorm voor wapens en munitie. Bijgevoegd is een tekening van een aantal van die hulsen. De tekeningen zijn zo goed als mogelijk op ware grootte, maar er kan wat verschil in zitten door onnauwkeurig meten. Mijn vraag is of u mij zou kunnen vertellen uit welke wapens ze afkomstig zijn en wat de cijfers en letters achterop de hulsen betekenen. Ik hoop dat u dat zou willen doen en dat de tekeningen duidelijk genoeg zijn."

De briefschrijver eindigt met:
" en zou u de tekening ook weer terug willen sturen. Dan weet ik wat bij welke hulsen hoort. Dank u voor het lezen van mijn brief"

Niet alleen de brief van de vraagsteller doet nu komisch aan, het schoolmeesterachtige antwoord mag er ook wezen:

"Alvorens uw vragen (gedeeltelijk) te beantwoorden, wil ik u toch eerst nog ernstig waarschuwen; het zoeken met een metaaldetector naar munitie levert voor vaklieden al gevaren op, maar voor een leek kan het fataal worden (als bijvoorbeeld een gevalstrikte mijn wordt opgegraven). Voor u verder gaat zou ik dus eerst wat basiskennis opdoen."
Dan volgt een aantal literatuurverwijzingen naar boeken die in de leeszaal aanwezig zijn, en gaat de brief verder:
"Op het vel tekenpapier heb ik wat notities gemaakt; niet compleet, want dan worden het enkele kantjes. Leest u eerst de genoemde boeken maar!"

Archiefreferentie: 0931-0042

Aris de Bruijn
The Legermuseum Archives

Geen opmerkingen:

Een reactie posten